Asset Publisher Asset Publisher

Natura 2000

Celem działania europejskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000 jest powstrzymanie wymierania zagrożonych roślin i zwierząt oraz ochrona różnorodności biologicznej na terenie Europy.

Do wdrożenia sieci zobowiązane są wszystkie kraje Wspólnoty.

Sieć Natura 2000 tworzą dwa typy obszarów:

  • obszary specjalnej ochrony ptaków (OSO), wyznaczone do ochrony populacji dziko występujących ptaków,
  • specjalne obszary ochrony siedlisk (SOO), chroniące siedliska przyrodnicze i gatunki roślin i  zwierząt.

Podstawą wyznaczania obszarów Natury 2000 są kryteria naukowe.

Sieć Natura 2000 zajmuje prawie 20% powierzchni lądowej kraju. Obecnie są wyznaczone 145 obszary specjalnej ochrony ptaków (OSO) i 849 obszary ochrony siedlisk (SOO).

Na terenie naszego nadleśnictwa wyznaczonych jest 6 obszarów Natura 2000, które zajmują 79,1% powierzchni nadleśnictwa:

Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków PLB 32003 „Dolina Dolnej Odry"

W skład tej ostoi wchodzą m. in. tereny Nadleśnictwa Trzebież w tj. wyspa Dębina ( zespół przyrodniczo-krajobrazowy) i wyspa Radolin. Są to cenne ekosystemy będące miejscem gniazdowania rzadkich gatunków ptaków szponiastych takich jak bielik czy kania ruda.

 Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków PLB 320006 „Jezioro Świdwie"

Ostoja obejmuje cały obszar rezerwatu ,,Świdwie" oraz południową część Puszczy Wkrzańskiej.Przedmiotem ochrony tego obszaru jest głownie bogata fauna wodno-błotna rezerwatu  oraz rzadkie gatunki ptaków drapieżnych.

Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków PLB 320009 „Zalew Szczeciński"

Do ostoi należy część nadleśnictwa granicząca z Zalewem Szczecińskim i jeziorem Nowowarpieńskim . Obszar na naszym terenie zajmują przeważnie siedliska borowe oraz w mniejszym stopniu podmokłe i wilgotne będące miejscem gniazdowania głównie rzadkich drapieżnych gatunków ptaków.

Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków PLB 320014 „Ostoja Wkrzańska"

W skali Nadleśnictwa jest to największy obszar Natura 2000 obejmujący w większości polską część Puszczy Wkrzańskiej. Położony jest na północny zachód od Szczecina i na zachód od ujściowego odcinka Odry.Stanowi mozaikę siedlisk obejmując nieduże rzeczki, zeutrofizowane i zarośnięte szuwarami jeziora, nieduże zbiorniki, torfowiska niskie i wysokie, łąki, pastwiska. Większość obszaru to głównie siedliska borowe i olsowe na terenie równiny pokrytej wydmami. Powodem powołania ostoi były głównie rzadkie gatunki ptaków szponiastych (bielik, rybołów, kania ruda).

Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk PLH 320063 „Jezioro Stolsko"

Obszar leży w centralnej części proponowanego transgranicznego rezerwatu przyrody Goettesheide-Świdwie. Oprócz przeciętego granicą jeziora ochronie podlegają dobrze zachowane siedliska leśne i bagienne w południowej części Puszczy Wkrzańskiej. Ostoja jest miejscem bytowania i rozrodu płazów, gadów i ptaków.

Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk PLH 320037 „Dolna Odra"

W skład tej ostoi wchodzą m.in. tereny Nadleśnictwa Trzebież tj wyspa Dębina (zespół przyrodniczo-krajobrazowy) i wyspa Radolin. Ochronie podlegają dobrze zachowane siedliska na terenach podmokłych m.in. lasy olszowe i łęgowe. Duży udział w obszarze stanowią naturalne tereny zalewowe. Ostoja jest również miejscem bytowania wielu rzadkich gatunków ptaków.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Lasy Państwowe z dodatnim wynikiem finansowym za 2024 rok

Lasy Państwowe z dodatnim wynikiem finansowym za 2024 rok

Lasy Państwowe w 2024 roku osiągnęły wynik finansowy na poziomie ok. 764 mln zł netto, przy planowanym wyniku w wysokości ok. 350 mln zł. Plany na 2024 rok tworzyło jeszcze poprzednie kierownictwo Lasów Państwowych; wynik finansowy jest wyższy od zaplanowanego dzięki rezygnacji z niepotrzebnych wydatków. Co istotne, wysokość wyniku finansowego ukształtowała się na podstawie realizacji planu opartego o potrzeby lasu.

Lasy Państwowe zamknęły finansowo rok 2024, osiągając wynik finansowy na poziomie 764 mln zł netto. Obowiązkowa wpłata, którą LP przekazały do budżetu Państwa z tytułu prowadzonej przez siebie sprzedaży drewna za 2024 r. wyniosła ok. 224 mln zł.

Poza powyższą wpłatą do budżetu, Lasy Państwowe w minionym roku odprowadziły m.in. 387 mln zł podatku leśnego oraz 36 mln zł podatku od nieruchomości, 1,5 mld podatków i innych obciążeń pośrednich, 1,8 mld podatku VAT. W sumie daje to kwotę ponad 4 mld złotych.

- Mamy świadomość ogromnej roli gospodarczej, jaką pełną Lasy Państwowe w naszym kraju. Suma wpływów do budżetu państwa bezpośrednio od Lasów Państwowych prawie to 4 miliardy złotych. Dodatkowo, rzeczywiste koszty, jakie LP ponoszą z tytułu realizacji zadań związanych z ochroną przyrody szacowane nawet na miliard złotych. Rosną koszty wynikające z potrzeby dostosowania lasów do zmian klimatu oraz ochrony lasu, sam koszt rocznej ochrony przeciwpożarowej Lasów Państwowych to niemal 160 mln zł. Wyzwań jest dużo, ale zeszłoroczny wynik finansowy pokazuje, że leśnicy dobrze gospodarują majątkiem skarbu Państwa - mówi Jerzy Fijas , zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. zrównoważonej gospodarki leśnej

Sektor leśno-drzewny, którego kołem zamachowym są Lasy Państwowe wypracowuje około 4% PKB. Jest to wartość zbliżona do tej, którą z budżetu państwa przeznaczamy na obronność.

Należy także podkreślić, że pojawiające się w mediach oraz wypowiedziach polityków informacje na temat prognozowanej na 2025 r. straty Lasów Państwowych, wynoszącej 700 mln zł, nie są prawdziwe. Na chwilę obecną, prognozy finansowe pozwalają szacować, że Lasy Państwowe osiągną w 2025 roku dodatni wynik finansowy na poziomie ok 400 mln zł brutto.

- Odpowiedzialność za słowo nabiera w dzisiejszych czasach coraz większego znaczenia. Przedstawianie w przestrzeni publicznej informacji w sposób niepełny, w sposób osadzający je w fałszywym kontekście lub mówiąc wprost – przestawianie informacji zmanipulowanych lub nieprawdziwych, w odniesieniu do przedsiębiorstwa stanowiącego jeden z filarów polskiej gospodarki jest, zwłaszcza w świetle obecnej sytuacji międzynarodowej, jest działaniem skrajnie nieodpowiedzialnym - mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Wynik finansowy dotyczący 2025 roku będzie w ogromnej mierze zależał od tego, jak w drugim półroczu będą kształtowały się ceny drewna.